25 de setembre del 2011

La fal·làcia làctia


De vegades he vist exposar l'argument que cap altre animal a part de l'ésser humà continua prenent llet després del període de lactància. Amb aquest argument normalment es vol demostrar que és inapropiat que l'ésser humà prengui llet quan és adult, i més si tenim en compte que és llet procedent d'altres animals.

Entenc que aquest tipus d'arguments s'exposen de manera benintencionada per tal de conscienciar la gent perquè deixi de consumir animals. Tot i això, entenc que és un tipus d'argument equivocat.

L'únic animal que fa servir computadors és l'ésser humà. El sol fet que cap altre animal ho faci significa que hi hauria alguna cosa dolenta o que no ho haguem de fer? El mateix passa amb moltes altres activitats de les que podríem posar exemples similars. Si al·legar que altres animals no fan X és una raó perquè nosaltres no fem X llavors, per lògica, això valdria no tan sols pel fet de prendre llet d'altres animals sinó també per tota la resta d'accions que solament fem els humans i que no fan altres animals.

Fa un temps vaig veure en un documentari de National Geographic l'escena d'una femella de lleó marí que alletava la seva cria. De les seves mamelles sortia tanta quantitat de llet que es vessava per terra. Al cap de poca estona va aparèixer un albatros que va intentar beure la llet que hi havia vessada.

L´ésser humà no és l´únic animal que beu llet d´altres animals. Els altres animals –especialment quan es veuen acuitats per la necessitat– solen menjar tot allò que puguin aconseguir, sense importar-los si segueixen el suposat comportament natural que nosaltres els hem atribuït.

La conducta d'altres individus no és un criteri vàlid per a establir si estem actuant bé o malament. El que és rellevant és si el que fem incompleix alguna norma ètica, per exemple, si implica usar o danyar algú sense justificació. El fet que hi hagi humans que beuen llet d'altres animals no implicaria cap problema si solament tenim en compte la conducta d'altres animals.

Ara bé, si tenim en compte l'ètica, aleshores el consum de productes d'origen animal sí que és un problema perquè aquesta pràctica suposa fer servir el cos d'algú per al nostre benefici sense el seu consentiment. Instrumentalitzar un altre animal per a servir els nostres propòsits implica tractar un subjecte —un ésser conscient— com un mer objecte per al nostre benefici.

L'explotació animal comporta violar el principi moral bàsic d'igualtat. Cap de nosaltres desitjaria que altres ens tractessin com a simples coses, valorant-nos tan sols pel benefici que en traguessin de nosaltres. Tots els éssers sentents tenim els mateixos interessos fonamentals: desitgem que se'ns respecti la integritat física i el desig de viure i que se'ns permeti desenvolupar la pròpia vida.

L'explotació animal implica danys físics i psicològics –frustracions, mutilacions, patiment, mort– que atempten contra els interessos bàsics d'aquests animals i que no podem justificar moralment. Participem en aquesta explotació solament per costum i perquè ens fa plaer consumir trossos i secrecions d'altres animals, no per necessitat.

Per cert, encara que el més habitual a països occidentals és el consum de llet de vaca, crec que és important assenyalar que no sols les vaques són explotades per la seva llet. També ho són altres animals com per exemple ovelles, cabres, burres i camelles. Crec que és important esmentar-ho perquè no és correcte explotar cap animal sentent, sigui de l'espècie que sigui.

 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada