Des
de la meva experiència, en els anys que porto fent activisme per la promoció
del veganisme, he arribat a la
conclusió que un dels problemes més grossos que enfronta el moviment és la
manca de coherència entre el que haurien de ser els principis de la filosofia
dels Drets Animals i la pràctica
d'aquests principis en l'activisme.
Els principis bàsics de què parlo són simples i són els següents:
[1] La capacitat de sentir -la sentença- és l'únic criteri
vàlid per a determinar la inclusió d'un individu a l'esfera de la moralitat.
[2] Els animals que tenen la capacitat de sentir són sentents, per tant han de
ser considerats com a pacients morals, és a dir, com a èticament rellevants.
Aquests principis semblen simples però les implicacions que tenen sobre la
manera com hauríem de veure el món sembla que passen desapercebudes per a la
majoria. La filosofia dels Drets Animals es refereix a tots els animals que
senten, i no solament als no humans.
Si de fet els animals són sentents i això vol dir que mereixen ser acceptats
com a individus amb valor inherent, i si de fet l'ésser
humà és sentent, aleshores això vol dir que l'ésser humà també posseeix valor
inherent i que no ha de ser tractat com un mer recurs, una cosa, una mercaderia
o, en última instància, un simple mitjà per a un fi. Que un ésser tingui valor
intrínsec vol dir que és un fi en si mateix i que no hem d'ignorar aquest valor
per forçar sobre d'ell un altre valor de tipus utilitari.
Dit d'una altra manera, quan jo va esclavitzo una vaca per a violar-la i així
embarassar-la a la força, li trec el fill per a portar-lo a l'escorxador i
després robo la llet que el seu cos produeix per a aquest fill que li he pres,
llavors estic bandejant el valor intrínsec tant d'aquesta vaca com del seu fill
per imposar tan sols el valor utilitari que implica lucrar-me amb ells –o en
última instància, el valor utilitari del meu paladar gaudint amb el sabor dels
seus cossos o secrecions.
Si acceptem que està malament fer això, llavors igualment ha d'estar malament
ignorar el valor inherent d'un ésser humà per tractar-lo solament com un mitjà
per a un fi.
Quan un activista agredeix un altre ésser humà —encara que solament sigui
verbalment— l'està tractant com un simple recurs. Pot ser que aquest humà sigui
usat com un mitjà per a fer catarsi, una actitud força estesa en el moviment encara
que la majoria dels activistes no ho reconegui així. Sovint, aquestes actituds
violentes, agressives, són dutes a terme "en nom dels animals".
Aleshores, quan fem alguna cosa en nom dels animals —"pels animals"—
sembla que tot és vàlid i possible. Pots insultar algú, amenaçar-lo,
colpejar-lo o destruir-ne la propietat privada; i atès que ho has fet "pels
animals" no hi ha cap activista al món que pugui dir-te res o serà
titllat de traïdor de la causa, o potser de burgès o divisionista.
L'assumpte és que les persones que adopten aquestes actituds d'agressivitat en
contra d'altres humans, típicament caracteritzats com a explotadors d'animals,
no volen reconèixer diverses incoherències en el seu pensament. O sigui:
Si ets violent amb un altre humà "en nom dels animals" estàs
precisament veient l'humà com un mitjà per a un fi, essent aquest fi el suposat
alliberament animal. En aquest sentit, "pels animals" tot s'hi
val i quan deixes enrere la consideració pels així anomenats explotadors
d'animals ja no és possible posar límits al que un activista pot fer. La
justícia no pot ser justícia-a-mitges o deixa de ser justícia.
Els anomenats explotadors d'animals no són solament els carnissers, els
vivisectors o els amos de les empreses de la indústria animal sinó que a més ho
són tots aquells que conscientment o inconscientment participen en l'explotació
dels altres animals per al seu benefici o satisfacció. Si la nostra mare —o el
nostre pare— rebutja ser vegana, llavors clarament és una explotadora d'animals.
I si pensem que és acceptable insultar, amenaçar o danyar la propietat dels explotadors,
aleshores hem d'insultar, amenaçar o destruir la casa de la nostra mare —la
mateixa casa on probablement alguns activistes encara viuen. Si no ho fem és
perquè sentim un aferrament especial per la nostra mare —a diferència del
vivisector— que ens impedeix fer-li mal. Però la justícia no es pot basar en l'aferrament emocional que jo tingui amb un individu en especial, perquè
aleshores deixa de ser justícia. O és per a tots o no és justícia.
El veganisme és, al capdavall, una crida per a la pau. Atès que els principis
dels Drets Animals ens diuen que cap
animal no ha de ser tractat com la nostra propietat i que cadascú ha de
ser lliure per a viure la seva pròpia vida —i no ser la nostra mercaderia—
aleshores el què diem és que la violència és injustificada. Si la violència es
justifica sota algun mitjà llavors existiria una raó potencial per a explotar
altres animals. Però aquesta raó no existeix. El veganisme es fonamenta en la idea
que la violència contra un altre ésser sentent és injustificada i que aquesta
s'ha d'acabar.
Fer una diferència entre humans i no-humans, com si els Drets Animals
s'apliquessin tan sols als segons, és una actitud especista, vulgui o no vulgui acceptar-se.
L'humà és un animal i indubtablement mereix estar inclòs dins dels Drets Animals.
Si no hi fos, llavors no estaríem destruint la jerarquia sinó solament
reacomodant-la. És més, els tipificats com a explotadors d'animals
quedarien a baix a la nova jerarquia mentre que els activistes pels animals
quedarien a dalt, òbviament, resguardant l'statu quo. Això és evidentment
indesitjable —a més d'impossible actualment— i incoherent amb els principis que
diem defensar.
Es fa evident quan aprofundim una mica en els discursos i arguments de molts
activistes que validen la violència contra altres humans "en nom de
l'alliberament animal", que a sota s'amaguen la ira, la frustració i la
impotència per saber-se limitats davant d'una empresa tan grossa com és
expandir la consciència vegana. Però no ens hem de deixar portar per aquests
sentiments —ni per la misantropia— perquè en fer-ho
novament veiem els altres animals com un mitjà per a un fi, el qual és
descarregar les nostres emocions, fer catarsi, sentir-nos bé amb nosaltres
mateixos, per ser “herois de la Terra", "lluitadors per la
llibertat", i altres denominacions poc humils.
A més d'acceptar que no hi ha un
únic moviment animalista, —no totes les organitzacions ni tot l'activisme promouen
el mateix, és a dir, no tots promouen la igualtat entre tots els animals,
l'ètica de drets, ni l'adopció del veganisme com a base per a aquest activisme—,
és en la construcció d'aquest moviment en allò que ens hem d'enfocar perquè la
indústria de l'explotació animal no s'acabarà demà, ho vulguem o no, fem el que fem.
Si la nostra motivació és purament emotiva i el que pretenem és lliurar-nos de
la ràbia que allotgem en contra dels infames explotadors d'animals —encara que
no ho reconeguem o no ho sapiguem— quan ens encaminem rumb al laboratori de
vivisecció o a la granja de visons aleshores caiem en la mateixa dinàmica
que sustenta la mercantilització animal. Actuem d'una manera molt semblant de la
que diem estar en contra. Tractem
els animals com un mitjà per a desfogar la nostra angoixa. Estem, en definitiva,
oblidant les víctimes i actuant egoistament.
El mateix passa quan els activistes que practiquen l'anomenada "acció directa" es dediquen a
alliberar animals esclavitzats sense preocupar-se pels mateixos animals que
alliberen ni per les conseqüències directes per a altres animals innocents que
aquests alliberaments puguin tenir.
D'altra banda, fins i tot si tinguéssim un exèrcit d'activistes no n'hi hauria
prou per a enderrocar la jerarquia humana sobre els altres animals, destruir
totes les indústries d'explotació animal i a més mantenir aquest ordre al llarg
del temps. I no seria desitjable. No hem de reordenar els blocs de la piràmide;
l'hem de desarmar.
Els vegans no som especials; no som els protectors o els guardians dels
animals. Simplement som allò que la norma hauria de ser. Som persones comunes i
corrents que un dia prenem consciència sobre la violència i esclavitud a què
són sotmesos els altres animals a la societat actual i decidim que allò està
malament, que ha de canviar. Si nosaltres hem pogut fer aquest canvi, molts altres
ho podran fer. Els hem d'educar, no provocar un conflicte amb ells, inútil i
molts cops contraproduent de cara a aconseguir un món vegà.
El sentiment d'urgència és comprensible. Essent conscients de l'enorme
quantitat d'animals que pateixen cada segon, sentim sovint que hauríem de fer
alguna cosa immediatament. I certament ho podem fer, però no a través de la
ira, la frustració o la violència.
És millor que acceptem això immediatament: per als animals explotats que
pateixen avui, sempre arribem tard. Així com per als que van morir fa deu anys o per els que moriran demà, sempre és massa tard. Per a ells no existeix
l'enaltit alliberament animal, no mentre romanguin sota la cura —llegeixi's
dependència— d'un ésser humà. Ells sempre seran esclaus d'alguna manera, encara
que els tractem bé.
Tot i això, però, hi ha alguna cosa que podem fer per canviar la situació.
Deixar de portar esclaus al món i no donar suport a l'explotació animal. Revisem
quins són els nostres principis.
Primer; cap
animal no ha de ser tractat com la nostra propietat. Els altres animals
han de ser lliures amos de les pròpies vides. No els tractem com a mers
recursos aleshores, ja siguin humans o no.
Segon; centrem
els nostres esforços en educar en el veganisme. El veganisme no és solament una
fantasia que existirà en un món utòpic i en un futur llunyà. El veganisme
existeix ara. Cada vegà salva desenes animals cada any. Cada vegà crea una
estela de difusió del veganisme al voltant dels qui el coneixen. Això és molt
important. L'educació vegana és l'única cosa efectiva que podem fer tant per
salvar altres animals com per construir un moviment sòlid que finalment acabi
amb l'explotació animal.
El nostre temps i els nostres recursos són limitats. No ho podem fer tot i no
tot és eficient ni coherent amb els principis dels drets animals. Hem de triar,
per tant, el més eficient: educació
vegana.
Tercer; els activistes que validen la violència per
l'alliberament animal argüiran que "amb l'educació no n'hi ha
prou" o fins i tot que "no serveix per a res". Aquest argument
cau per si mateix atès que tots nosaltres hem canviat gràcies a l'educació!
Ningú ens apunta a la templa amb una arma perquè no mengem productes animals.
Nosaltres hem estat conscienciats. La resta també ho pot ser. Però cal
propiciar-ho. Quan triem fer una altra cosa diferent, realment escollim no
fer educació vegana.
Els animals no poden lluitar pels seus drets i depenen de nosaltres perquè ho
fem. L'opinió pública ho és tot per a ells. Si la gent ens sent predicar
no-violència mentre practiquem la
violència,
què pensaran? Ens desestimaran, i amb nosaltres al veganisme. Un moviment per
la pau no ha de predicar-la, sinó que ha de viure-la.
És certament desafortunat que hi hagi tants activistes que no comprenguin que
la filosofia del veganisme i els Drets Animals són abans que res una ètica de no-violència, i es comportin de
vegades d'una manera inadequada. Desitjo sincerament que recapacitin, com jo
mateix vaig fer aprenent dels meus errors en el passat.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada