20 de març del 2012

Algunes reflexions sobre el "dia sense carn"

PRODUCTES DE L'ESCLAVITUD


Avui s'ha celebrat una campanya a nivell mundial que va començar ara fa uns quants anys. L'anomenen “el dia sense carn”, i és una promoció basada en el vegetarianisme.

Al meu entendre, aquesta campanya és errònia per diverses raons.

    Primera; el vegetarianisme és compatible amb el fet de participar en l'explotació dels animals. La carn no és èticament distingible de la resta de productes d'origen animal. Ja es tracti de lactis, ous, mel, cuir, llana... Tot prové igualment de l'esclavitud a què estan sotmesos bilions d'animals no humans. Si eliminem la carn no eliminem la nostra participació i suport directe a l'esclavitud dels animals —i els causem danys i sofriments sense raó ni necessitat que ho justifiqui.

Una campanya a favor d'"un dia sense carn" no és moralment diferent d'una campanya que promogués "un dia sense violar dones rosses". No hi ha cap raó que justifiqui aquesta discriminació. Que potser solament les dones rosses mereixen respecte o solament elles pateixen el crim de la violació? Que potser solament explotem els altres animals per a obtenir-ne carn? Tampoc.

    Segona; la major part de la campanya del “dia sense carn” es basa en arguments de tipus mediambiental o enfocats a la salut humana. És a dir, res a veure amb conscienciar sobre la injustícia que suposa l'especisme i l'explotació animal. Més aviat reforça la idea que hem d'actuar solament en tant que això ens beneficiï els éssers humans. No promou el respecte moral cap als altres animals, sinó que reforça el nostre antropocentrisme.

    Tercera; el dia sense carn és una excusa perfecta perquè la gent pugui menjar animals la resta de la setmana o la resta de l'any sense càrrec de consciència. Aquesta campanya difon la idea que si no menges carn un dia a la setmana llavors ja fas alguna cosa bona i així la gent no se sent motivada a fer-se vegana sinó tan sols a "reduir" el consum d'animals. És una campanya contra el veganisme en tant que difon la idea que està bé explotar els altres animals de manera moderada.

    Quarta; si comprenem que no hi ha diferència moral ni en la forma ni en el propòsit entre els diferents usos d'animals no humans, aleshores l'única opció èticament coherent seria promoure sempre el veganisme.

Així resumeix aquesta qüestió el professor Gary Francione:

«Hem de deixar clar que el veganisme és la base inequívoca de qualsevol cosa que mereixi ser anomenat un moviment pels “drets animals". Si els “Drets Animals” signifiquen alguna cosa, signifiquen que no podem justificar moralment cap explotació animal; no podem justificar tractar els animals com a recursos per als éssers humans, per més “humanitari” que aquest tracte pugui ser.»

Promoure el vegetarianisme sempre és una mala opció perquè el vegetarianisme afirma explícitament que és acceptable consumir productes que provenen de l'explotació animal mentre no siguin carn. El vegetarianisme dóna suport a l'esclavatge dels animals. El vegetarianisme és, per això, un error.

El vegetarianisme difon la idea enganyosa que la carn és diferent o pitjor que altres productes de l'explotació animal. I no ho és. Tots són igualment rebutjables i podem començar la transició cap al veganisme eliminant de la nostra vida qualsevol d'aquests altres productes.

    Cinquena; no cal aquest tipus de campanyes per a animar la gent a ser vegana. Moltes coses poden ser l'inici que motivi el veganisme a una persona, però explicar a la gent que ha de començar eliminant la carn, en comptes de qualsevol altra cosa, és un criteri arbitrari i que precisament no respecta el camí personal de cadascú cap a l'adopció del veganisme.

Començar la transició cap al veganisme, eliminant primer la carn animal, per després seguir amb la resta de productes animals, és una opció perfectament acceptable, sempre que es tingui clar que no hi ha diferència moral entre aquests productes. Però això no té res a veure amb el vegetarianisme. Cada persona pot sospesar de quina manera li serà més fàcil assolir la transició completa cap al veganisme.

El psicòleg Casey Taft assenyala que promoure el veganisme no solament és l'única opció moralment correcta sinó que també seria la més efectiva per a aconseguir que la gent deixi de participar en l'explotació animal:

«Hem de promoure el veganisme i reforçar els passos cap a aquest objectiu. Eliminar la carn, eliminar els lactis... són passos en la direcció correcta cap al veganisme, i si volem promoure un canvi real hem de recolzar aquests passos tant com puguem. Però això ha de ser vist com a passos cap al veganisme i no com a fins en si mateixos.»


Ja que tenim ganes de dedicar un dia específic a recordar certs temes importants per què no canviem aquest "dia sense carn" pel dia sense explotació animal i mostrem tot allò que comporta i prové de l'ús dels animals, i quines són les respectives alternatives veganes que no impliquen explotar ningú?


Per què no promoure un dilluns vegà en comptes d'un dilluns "sense carn” per animar així la gent a fer la transició cap a una dieta vegana? Sempre en base a arguments ètics i amb l'objectiu definit de motivar la gent que progressivament deixi de participar en l'explotació animal de manera definitiva.

Podem ajudar els animals que són esclavitzats fent una cosa tan senzilla com deixar de participar en la seva explotació. Això implica necessàriament deixar de consumir-los i optar per una alimentació vegana.

 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada