Un altre argument que se sol emprar per intentar justificar la nostra explotació sobre els altres animals és l'efecte que va tenir el consum de carn a la nostra evolució. S'al·lega que "menjar altres animals va afavorir l'evolució del nostre cervell".
Analitzarem concisament aquest argument per intentar aclarir-ne la validesa.
No hi ha evidència que menjar animals influís en la nostra evolució
Des del punt de vista científic, no està demostrat que el consum d'animals influís en l'evolució biològica del cervell humà. La teoria que el consum carn va influir en l'evolució humana no està provada com a fet. Fins ara no passa de ser altra cosa que una simple hipòtesi indemostrada.
A més, hi ha altres línies de recerca sobre l'evolució humana que postulen que va ser la interacció social el que va desenvolupar la nostra intel·ligència o que assenyalen que el consum de carn no va tenir una influència rellevant en la nostra evolució —especialment en el desenvolupament del cervell— i que aquest desenvolupament va ser més aviat a causa del consum de carbohidrats; la qual cosa té força més sentit si tenim en compte que el cervell s'alimenta principalment de glucosa i altres nutrients que es troben als vegetals, especialment a la fruita.
Ens trobem, doncs, davant d'un altre mite que circula a l'inconscient col·lectiu com a excusa per a intentar justificar el consum d'animals apel·lant a un suposat benefici que n'hem obtingut. Es tracta d'una excusa similar a la que diu que està bé menjar animals perquè som omnívors o perquè estem situats dins d'una suposada cadena alimentària que ens obliga a menjar animals.
Sembla que es tracta de trobar algun argument que justifiqui l'explotació animal sense importar la veracitat dels fets ni la consistència racional. Sembla que solament pretenen cercar alguna excusa que pugui servir per a defensar el fet que explotem els altres animals.
L'antropocentrisme —igual que qualsevol altre prejudici de tipus irracional— deteriora i perverteix la nostra racionalitat en voler donar per certs uns fets que no han estat comprovats de cap manera, solament per la intenció d'intentar justificar-se a si mateix a posteriori.
El suposat efecte evolutiu del consum de carn és moralment irrellevant
El més important a tenir en compte en tot aquest assumpte és que no és moralment rellevant el fet de menjar animals suposadament va afavorir el desenvolupament de la intel·ligència humana.
Aquest tipus d'arguments que apel·len al benefici que obtenim, encara que fossin certs, no tenen rellevància des del punt de vista ètic.
La moral fa referència a la consideració igual dels interessos de tots els afectats pels nostres actes. La moral racional comença per respectar tots els éssers conscients com a persones i tenir en consideració igualitària els seus interessos.
Menjar-nos a altres individus tan sols perquè ho desitgem o perquè ens produeix plaer, o perquè ens convé, no té res a veure amb la moral sinó que és precisament el contrari a la moral, perquè tractem un ésser conscient com si fos un objecte i no com algú que té interessos adreçats a la seva pròpia conservació i benestar.
A més, si algun suposat benefici que obtinguéssim en consumir carn justifiqués la pràctica de menjar animals no humans llavors igualment també justificaria el fet de menjar éssers humans, que també són animals i estan fets de carn. Però com que estem acostumats a pensar sota el paradigma de l'especisme, passem per alt aquesta conseqüència lògica del criteri que triem per intentar justificar l'explotació animal.
No té res de raonable continuar el que feien els nostres avantpassats solament perquè ells ho fessin o perquè els aportés algun suposat benefici. Nosaltres disposem actualment d'altres maneres d'obtenir els aliments que ens calen sense haver de recórrer a explotar ningú.
El veganisme no va contra l'evolució humana. Al contrari. La nostra evolució com a espècie s'ha desenvolupat per a dotar-nos de moralitat. Així mateix, hem desenvolupat la capacitat biològica de poder viure saludablement menjant solament vegetals. Tenim la capacitat de viure sense usar animals i la intel·ligència per a raonar que és injust tractar els animals com a objectes per als nostres beneficis. Per tant, el veganisme no contradiu l'evolució humana sinó que n'és part.
L'explotació animal és injusta, és perjudicial i innecessària. No hi ha cap raó ni cap excusa que la pugui justificar. Participar-hi suposa causar patiment i mort a altres animals per mer plaer o per la mera inèrcia de seguir un costum que ens van inculcar a la infància.
Tots els arguments usualment esgrimits per a justificar la nostra explotació sobre els animals no humans són irrellevants des d'una perspectiva ètica. Ja es tracti del plaer, o de la tradició, o de la suposada 'superioritat humana'. Res d'això justifica moralment emprar altres individus sense el seu consentiment per al nostre propi benefici.
No hi ha cap argument moral que justifiqui menjar animals o, en general, explotar animals per als nostres propòsits. Tampoc no hi ha cap raó que ens impedeixi triar el veganisme.
Menjar animals no ens va fer més intel·ligents, però sí que ens ha fet més injustos en la nostra relació amb els altres animals. És a les nostres mans remeiar aquesta injustícia.
P.S. 3 de juny de 2018
Recentment es van publicar a la revista Cell uns estudis que apuntaven que el desenvolupament cerebral que es va produir als nostres ancestres directes fa uns quants milions d'anys va estar causat per una mutació genètica. Crec que té més sentit des del punt de vista evolutiu descobrir que el desenvolupament particular de la intel·ligència humana va ser causat per una mutació genètica, davant de la hipòtesi que va ser causat al consum de carn.
P.D. [NdT]: Vegeu aquesta article publicat a "La Vanguardia" el gener de 2022 i titulat: "El consum d'animals no va fer l'homo erectus més humà", en el qual es defensa que no pot demostrar-se una relació causal entre el consum de carn i l'evolució d'un cervell més gros o altres trets humans moderns.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada